اسکیپ روم، بازی چند هزار ساله!

اسکیپ روم

اتاق فرار یا اسکیپ روم یکی از سرگرمی های نسبتاً جدید در کشور ما است. اما مفهوم اتاق فرار چیز جدیدی نیست. این بازی هیجان انگیز بیش از یک دهه است که در برخی از کشورهای شرق آسیا وجود دارد و حتی قبل از محبوبیت آن، ریشه در تاریخ بسیار دور دارد. بیایید نگاهی به تاریخچه اسکایپ روم بیندازیم.

بازی 5000 ساله اسکیپ روم

برای درک اینکه اتاق های فرار از کجا آمده‌اند، باید مسیری طولانی را به عقب برگردیم. زیرا حل معما برای سرگرمی چیز جدیدی نیستند. یکی از اتفاقاتی که قرار است به ما در رمز و راز تاریخ اتاق فرار کمک کند، کشف یک مجموعه سنگ در ترکیه است.

این بازی مجموعه ای از 49 قطعه سنگ است که بسیار استادانه و با جزئیات نقاشی شده اند. سنگ هایی که به رنگ های سبز، قرمز، آبی و سیاه یافت می شوند، در سردابی تاریک 5000 ساله در جنوب شرقی ترکیه پیدا شده اند. بازی دوز نمونه دیگری از بازی‌هایی است که از طریق آن فرد می تواند هوش خود را هنگام تفریح ​​آزمایش کند. تخته های بازی 3000 ساله بازی ابتدا برای کاشی های پشت بوم خانه ای در مصر کشف شد.

اسکیپ روم
بازی اتاق فرار

تاریخچه اسکیپ روم در اساطیر یونان

هزارتوی برای به دام انداختن مینیاتورها (جانوران با سر گاو و بدن انسان) و ارواح شیطانی ساخته شد. فرمانروا و محافظ شهر آتن، تیسوس، وظیفه داشت که وارد این مسیر هزارتوی شود، مینیاتور را بکشد و موفق شود از هزارتوی خارج شود تا به واقعیت بازگردد.

اسطوره ها در واقع کهن الگوهایی هستند که در اینجا به تمایل انسان برای یافتن پاسخ، از بین بردن ترس و غیره اشاره می کنند و با انجام موفقیت آمیز این مأموریت ها، به واقعیت باز می گردند و زندگی خود و مردم را غنی می کنند. این پیچ و خم ها یا ماز در سایر نقاط جهان مانند مصر، ایتالیا، روسیه، انگلستان و در بین سرخپوستان رایج است و هر ساله در یونان مراسمی برای خروج از آنها برگزار می شود و مردم آنها را جشن می گیرند.

بازی ماز 

چند قدم جلوتر به اروپای قرون وسطایی می رسیم. جایی که خانواده های سلطنتی هزارتو های پر پیچ و خم (ماز) می ساختند. این پیچ و خم ها به عنوان راهی برای آزمایش عقل و توانایی فرار آنها مورد استفاده قرار گرفت. لویی چهاردهم، که از 1643 تا 1715 بر فرانسه فرمانروایی کرد، یکی از مشهور ترین نمونه های پادشاهی است که علاقه زیادی به ایجاد هزارتوی برای سرگرمی داشت. از آنجا که ساخت این بازی هزینه زیادی داشت، فقط برای اشراف و پادشاهان بود.

اسکیپ روم
بازی ماز (هزارتوی)

معماها و اتاق فرار

نقش اختراع پازل را نمی توان در تاریخ اسکایپ روم نادیده گرفت. اولین پازل هنگامی کشف شد که مردم در سراسر جهان شروع به قایقرانی کردند. جان اسپیلزبری، نقشه بردار و حکاک مشهور، مجموعه ای از پازل های چوبی را در سال 1767 ایجاد کرد که با گذشت زمان به ابزاری جالب برای سرگرمی و آموزش تبدیل شد.

در اوایل دهه 1900، صنعت اره برقی توسعه یافت. پازل هایی که با برش چوب تولید شد بسیار دقیق و گران بود. برای این بازی های پازلی، آن روزهای اولیه برای ثروتمندان بود. اما با ظهور صنعت نجاری، در سال 1908 شما می توانستید یک پازل چوبی را تنها با 5 دلار خریداری کنید.

نسخه دیجیتالی

با گذشت زمان، بازی های معمایی به سرعت گسترش یافت. پیشرفت علم و فناوری باعث افزایش بازی ها شد. دهه 1950، فناوری ها وارد زندگی روزمره انسان ها شدند و به دنبال این موضوع، مردم شروع به بازی با این سبک کردند.

به عنوان مثال، در سال 1952، استاد انگلیسی AS داگلاس، به عنوان بخشی از پایان نامه دکتری خود در دانشگاه کمبریج ، tic-tac-toe را با استفاده از یک کامپیوتر بزرگ EDSAC (یکی از اولین رایانه ها) بازسازی کرد.

اولین بازی واقعی اسکیپ روم

اولین بازی اتاق فراری در دنیای واقعی توسط تاکائو کاتو در سال 2007 طراحی و اجرا شد. محبوبیت بازی های فرار از اتاق و همچنین علاقه خود او برای ترکیب کردن، او را واداشت تا مفهوم جدیدی را امتحان کند. کاتو سعی کرد ماجراجویی مورد علاقه خود را انجام دهد و سرانجام افراد دیگری را برای شرکت در آن دعوت کرد، اما موفق شد.

بازیکنان ابتدا اسکیپ روم را بصورت حضوری در باشگاه ها بازی می کردند و هیچ مکان دائمی برای بازی در دسترس نبود. اما طی چند سال آینده، شرکت ها به فکر مکان های دائمی این بازی ها افتادند. بنابراین فضاهای بازی اختصاصی را برای بازی ایجاد کردند. اتاق فرار سرانجام در سال 2012 و 2014 وارد ایالات متحده شد. در حال حاضر بسیاری از شرکت های بازی سازی وجود دارند که شعبه های زیادی در شهرهای مختلف ایجاد کرده اند.

اسکیپ روم
حل معماها در بازی اتاق فرار

مدل جدیدی از سرگرمی

از اواسط تا اواخر سال 2014، صنعت بازی فرار یک انفجار غیر منتظره را تجربه کرد. شور و شوق طرفداران و بازیکنان کاملاً غیرمنتظره بود و افراد بیشتری به این اجتماع بزرگ اضافه شدند. در حال حاضر بازیکنان و جویندگان هیجان می توانند این بازی های هیجان انگیز را با دوستان خود در سراسر جهان امتحان کنند.

جالب است بدانید که یکی از عوامل موثر در محبوبیت این بازی نه تنها سرگرم کننده بودن آن است، بلکه باعث می شود آن را به صورت تجربی و در لحظات شخصی خود بچشید. روزهای نشستن و تماشای بازی ها گذشته است و این روزها همه به دنبال مشارکت و تعامل در بازی ها هستند. این را می توانید به وضوح در بازی های واقعیت مجازی، جشنواره های موسیقی و حتی رویدادهای کمیک مشاهده کنید.

گویی بازی اسکیپ روم برای این نسل ساخته شده است، نسلی که تشنه تجربه رویدادهای جدید است. به جای تماشای بازی، شما شخصیتی در بازی هستید که در نهایت قهرمان بازی می شوید. می توانید از زندان فرار کنید، گنجینه های قدیمی را بیابید، گروگانها را آزاد کنید و اسرار پنهان را فاش کنید.

اتاق فرار در ایران

اگرچه می‌توان از سال 2016 تاریخچه بازی فرار به ایران را در نظر گرفت، اما قبل از آن مسابقات تلویزیونی مانند راز سيب به میزبانی فرهاد جم و مهسا مهجور در سال 1995 در شبكه 3 سیما برگزار شد. همچنین به عنوان نمونه ای از بازی های پازل در تاریخ بازی ها پخش شد. از سال 2016 که بازی اتاق فرار (Skip Room) به عنوان یک بازی با مخاطب عمومی ایجاد شد ، تا سال 1397 بسیاری از اتاق های فرار در ایران راه اندازی شدند و نوآوری های زیادی در این بازی ایجاد شد. از جمله ژانرهایی که در این اتاق‌ها یافت می‌شود ژانرهای رمز و راز، کارآگاهي، ماجراجویی، نجات، وحشت، جنایت، خیالی، تاریخی، سیاسی، داستانی، کارآگاه و فرار از زندان اس

 

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.